PVC-Thermisch Lassen-Welding seams-TPU rubberboten

Canvas/pvc en thermisch lassen

We zeiden het al eerder het materiaal dat is gebruikt, bestaat uit een din 2000 HEYtex 1.2 mm Duits fabricaat pvc met een fijnmazig canvas/nylon tussen laag.

De kleur zwart wordt door het dik uitgevoerde doek niet warmer dan dunner wit doek.

 

Elke dikte van canvas voor boten heeft 3 lagen, of 5 lagen als men de coating mee telt. Hoe dikker canvas, hoe veiliger tegen scheuren. PVC 1.2 mm is velen malen sterker dan de standaard 0,9 mm doekdikte.

Oorspronkelijk mag je niet over "lagen" praten omdat het hier puur om de dikte gaat.
VB: Een betonvloer van 5 cm of 10 cm heeft enkel een andere dikte.
De coating aangebracht aan de binnen en buitenzijde is ter bescherming en telt niet mee.
Maar in de volksmond blijven we praten over lagen.

Door nieuwe technieken te gebruiken worden de BBLine Heavy Duty rubberboten volledig thermisch gelast dmv: “overlapp welding joint seams” ook wel "welding seams" genoemd.
Door verhitting delen samen te smelten krijgt men als het ware 1 verbinding vergelijkbaar als het doek zelf.
Groot voordeel hiervan is dat lekkages tot nihil teruggebracht worden en er een nog steviger verbinding bestaat tegen hoge druk en zwaarder gebruik. Thermisch lassen is niet geschikt voor elk pvc. Goedkoop pvc met veel weekmakers) zal door thermisch lassen droog kunnen worden en breken na een jaar of bij hoge temperaturen. Laat u niets wijs maken!

Om te kunnen controleren of uw rubberboot enkel thermisch is gelast, is door te controleren of er een klein glimmend randje naast de lasnaad loopt. Door verhitting vormt zich dit randje. Alleen op de neus/boeg wordt een lasnaad afgedekt met een "sier" streep, deze zal ten alle tijden verlijmd zijn. Dit is puur een cosmetisch/detail design. meestal. recht op de neus.

Een juist en goed gelaste naad (seam) ligt& altijd in de vaarrichting.

Laag 1: De buitencoating die beschermt tegen zon, krassen (hondennagels), benzine, olie, batterijzuur.

Laag 2: Thermisch double overlap seams gelaste PVC, deze laag is soepel zorgt voor een perfecte luchtdichtheid!

Laag 3: Nylon gaas. Bepaalt de sterke van het doek en het impactvermogen. Daarbij hoeft u niet meteen aan een heuse aanvaring te denken. Het zal eerder gebeuren dat de boot tijdens het in- of uitstappen onder de steiger schuift, daar met behoorlijk geweld iets puntigs raakt.

Laag 4: Tweede luchtdichte thermisch gelaste PVC laag.

Laag 5: De tubes zijn voorzien van binnen coating zodat de tubes niet aan elkaar kleven tijdens opslag.

 

De dikte van het PVC, echter voor de kenner is de dikte zeker te voelen en te zien. Het is simpel : dikker is steviger en ruwer, 1.2 mm voelt zeker anders dan 0.9! (minder glad meer structuur/reliëf)