Hoe hard pomp ik een rubberboot op

Wat is de juiste druk voor een BBLine rubberboot is een veel voorkomende vraag.
De druk voor de tubes is 0.25 bar en voor de kiel 0.35 bar.
De bijgeleverde pomp is geschikt om de rubberboot op druk te brengen, echter hebben deze"vaak"geen manometer.

  • Compressoren, of andere zware pompen kunnen schade aan uw rubberboot of ventielen veroorzaken.

Maar hoe weet je nu of de rubberboot deze druk heeft bereikt. Wij adviseren bij alle BBLine Heavy Duty rubberboten om de druk met de duim te controleren, visuele controle noemen wij dat.
Kunt u met de duim de tube een klein beetje indrukken dan heeft u de juiste druk voor de BB-Line Heavy Duty rubberboot.
Om de kiel op te pompen is het beter om de rubberboot een beetje op te tillen tijden het pompen, u krijgt dan een streviger kiel onder de vloer.
Tilt u de boot niet op, dan drukt het gehele gewicht van de boot op de kiel, de kans dat deze niet op de juiste druk is als de boot te water gaat is groot.
Ons advies is voor de BBLine HD rubberboot dat deze hard opgepompt dient te worden.

  • In de praktijk zien wij vaak dat een rubberboot te zacht is opgepompt. Dit heeft een sterke negatieve invloed op de vaareigenschappen van de rubberboot. Denk daar bij aan het niet in plane komen of verminderde snelheid. 
  • In andere gevallen kan het voorkomen dat de vloerplaten breken, dit komt omdat de rubberboot een golfbeweging maakt waardoor er extra krachten komen op de vloerdelen zoals afgebeeld op de afbeelding. Foto boven op juiste druk rubberboot, daaronder een te lage druk.
  • Uw spiegel van de rubberboot zal tevens bij een te lage bedrijfdruk onnodig veel frixie gaat krijgen dat uitscheuren op termijn niet uit te sluiten is.


Juiste druk rubberboot

Alle BBLine rubberboten zijn voorzien van een overdruk ventiel. Deze zorgt ervoor dat bij extreme overdruk lucht uit 1 kamer van de rubberboot/tube wordt gelaten. 

  • Pomp de rubberboot nooit op tot het overdruk ventiel gaat "afblazen"! U loopt hier het risico dat er onherstelbare schade onstaat in de membramen tussen de lucht kamers van de rubberboot.