FAQ rubberboten

Informatie, meest gestelde vragen en advies over rubberboten

Het opbouwen van een rubberboot is door het opvolgen van onderstaande instructies vrij eenvoudig.

  • 1: ​Pak de rubberboot en onderdelen uit de doos.
  • 2: Pomp de rubberboot voor 20/30% op, op een enigszins vlakke ondergrond.
  • 3: Plaats de aluminium vloerdelen.
  • 4: U werkt van buiten naar binnen met de anti slip kant boven (eerste en laatste vloerplaat eerst).
  • 5: In het midden overlappen 2 aluminium platen.
  • 6: Til deze een beetje op en sluit ze in elkaar.
  • 7: Druk met enige druk de platen naar beneden tot een vlakke vloer.
  • 8: De vloer ligt nu strak.
  • 9: Monteer de slider (s) aan de kant waar u zit daarna de andere zijde.
        in de boot zitten en met de voeten het doek weg duwen kan ook.

 

graag invullen

 

 

 

Rubberboot vloer

  • 10: Plaats de zitbankjes
  1. 11: Pomp de boot nu volledig op, de juiste druk is middels visuele controle Hard met een kleine duimdruk.. 1: U begint met de 2 achterste drijvers/Tubes tot 70% vol. 2: Daarna de voorte punt/tube helemaal tot 100%. 3: U gaat        weer terug naar de 2 achterste tubes en pompt deze bij tot 100% (duimdruk). 4: Als laatste de kiel, lift u de boot op alvorens de kiel op te pompen. (niet staan in de boot met opgeblazen kiel op het droge!)
  • 12: U moet de boot nog een beetje met de duim kunnen indrukken.
  1. 13: Pomp de kiel daarna op terwijl de boot een klein beetje gelift wordt. 
  • 14: Monteer de peddels.
  • 15: Gemiddelde opbouw tijd 30 tot 40 minuten.

 

opbouwen rubberboot

Wat is de juiste druk voor een BBLine rubberboot is een veel voorkomende vraag.
De druk voor de tubes is 0.25 bar en voor de kiel 0.35 bar.
De bijgeleverde pomp is geschikt om de rubberboot op druk te brengen, echter hebben deze"vaak"geen manometer.

  • Compressoren, of andere zware pompen kunnen schade aan uw rubberboot of ventielen veroorzaken.

Maar hoe weet je nu of de rubberboot deze druk heeft bereikt. Wij adviseren bij alle BBLine Heavy Duty rubberboten om de druk met de duim te controleren, visuele controle noemen wij dat.
Kunt u met de duim de tube een klein beetje indrukken dan heeft u de juiste druk voor de BB-Line Heavy Duty rubberboot.
Om de kiel op te pompen is het beter om de rubberboot een beetje op te tillen tijden het pompen, u krijgt dan een streviger kiel onder de vloer.
Tilt u de boot niet op, dan drukt het gehele gewicht van de boot op de kiel, de kans dat deze niet op de juiste druk is als de boot te water gaat is groot.
Ons advies is voor de BBLine HD rubberboot dat deze hard opgepompt dient te worden.

  • In de praktijk zien wij vaak dat een rubberboot te zacht is opgepompt. Dit heeft een sterke negatieve invloed op de vaareigenschappen van de rubberboot. Denk daar bij aan het niet in plane komen of verminderde snelheid. 
  • In andere gevallen kan het voorkomen dat de vloerplaten breken, dit komt omdat de rubberboot een golfbeweging maakt waardoor er extra krachten komen op de vloerdelen zoals afgebeeld op de afbeelding. Foto boven op juiste druk rubberboot, daaronder een te lage druk.
  • Uw spiegel van de rubberboot zal tevens bij een te lage bedrijfdruk onnodig veel frixie gaat krijgen dat uitscheuren op termijn niet uit te sluiten is.


Juiste druk rubberboot

Alle BBLine rubberboten zijn voorzien van een overdruk ventiel. Deze zorgt ervoor dat bij extreme overdruk lucht uit 1 kamer van de rubberboot/tube wordt gelaten. 

  • Pomp de rubberboot nooit op tot het overdruk ventiel gaat "afblazen"! U loopt hier het risico dat er onherstelbare schade onstaat in de membramen tussen de lucht kamers van de rubberboot.

Heeft u uw rubberboot enkele dagen in het water liggen dan zullen er al snel algen en aanslag gaan vestigen op uw rubberboot.
Om de levensduur van uw rubberboot te verlengen dient u dit te reinigen.
Wij raden dan ook af om rubberboten niet langer dan 4 weken achtereen in het water te laten om extreme aanslag of aantasting van uw rubberboot en of materialen te voorkomen. 

Gelukkig zijn er prima rubberboot onderhoudsproducten op de markt zoals cleaners en wax producten.
Deze producten tasten het pvc/hypalon van u boot niet aan maar beschermen en verzorgen juist.
Fijne bijkomstigheid is dat deze producten ook vaak UV beschermend werken.
 

  • Dit product spuit u op het schoon te maken deel in en laat het even in werken. Met eventueel een zacht borsteltje boent u hardnekkig vuil los van uw rubberboot.
  • Goed naspoelen met water en u behandeld het volgende stuk.
  • Advies is dit niet in de zon te doen omdat het product eerder opdroogt. Het schoonmaak product voor uw rubberboot moet een beetje schuimen want dat werkt het best.
  • Nadat u de boot schoon heeft en goed met water heeft afgespoeld gaat u net als uw auto de rubberboot in de wax zetten de flacon rubberboot wax
  • U beneveld de delen van de rubberboot, ook de handvaten en overige plastic/rubber materialen en poets deze met een zacht microvezel doekje uit.
  • U zult zien dan de rubberboot op den duur lekker soepel blijft, aanslag laat zich makkelijker verwijderen en u verlengd de levensduur van uw rubberboot.​

 

Belangrijk om te weten:

  • Het schoonmaken van uw rubberboot mag uitsluitend met producten die alleen geschikt zijn voor rubberboten. Elk ander product zal  middels chemische reacties het PVC/Hypalon-SMC aantasten.
  • De weekmakers zullen uit het materiaal verdwijnen waardoor de rubberboot zal gaan “plakken” Dit proces is niet te stoppen. Naden kunnen microlekkages gaan geven en in het ergste geval zal de boot volledig uiteenvallen.
  • Rubberboten met dergelijke aanwijsbare defecten zullen door de fabrikant microscopisch worden onderzocht op chemicaliën.
  • Op enige garantie zal dan geen aanspraak gemaakt kunnen worden.
  • Reparaties zoals plakkers zullen dan meestal geen succes zijn door de aantasting van het product.
  • UV straling is schadelijk bij langdurige blootstelling aan onze huid maar ook voor kunststoffen. Net als de huid dienen ook de kunststoffen bij langdurige blootstelling behandeld te worden met beschermings producten.
  • U bent dus gewaarschuwd, gebruik het juiste middel!
  • Maakt u nooit uw rubberboot schoon met een hogedrukreiniger, deze zal verbindingen kunnen losmaken door de druk.
  • Gebruik nooit huishoudelijke schoonmaak middelen.

Hoe ga ik om met een rubberboot.

Een rubberboot is gemaakt van een flexibel kunstof/pvc/tpu en harde kunstoffen.
De meeste spiegels 98% (waar de motor op hangt) zijn gemaakt van multiplex.
Het overgrote deel is enkel afgewerkt met een verflaag, overige gelamineerd met pvc of polyester.
Enkel de BBLine Heavy Duty rubberboot heeft als enige een aluminium spiegel.

Ondanks de beschermende lagen dient u voorzichtig te zijn met scherpe voorwerpen.
Door de verschillende diktes van pvc kunnen rubberboten nog steeds lek raken bij scherpe voorwerpen.
Het blijft een product wat gevuld is met lucht.

De vloeren betaan uit een airdeck (luchtvloer)  houten vloerdelen of aluminium delen.
Buiten het onderhoud om dient u rekning te houden met houten vloerdelen of andere houten delen.
Door langdurig water in uw rubberboot te laten staan zult u zien dan de houten delen zeer kwetsbaar zijn.
Deze delen vallen dan ook niet onder garantie, indien u hier met beleid mee omgaat zal u zien dat de leveensduur normaal zal zijn.
Leg uw dure voordeur met pantserverf maar 1 maand onder water en u zult zien dat deze zeer opgezwollen boven water zal komen.

Zoals u ziet bestaat een rubberboot uit verschillende soorten materialen.
U dient hier rekening mee te houden hoe u omgaat met een rubberboot.
Wij zien vaak dat een rubberboot langdurig aan zijn lot wordt overgelaten en jaren of een seizoen in het water ligt of op volle druk op de wal.
U zult zien dat de levensduur drastisch achteruit gaat en als eerste de houten delen in een boot en lekkages/schades door oververhiting maar te zwijgen.
Een inflatable boot is gemaak voor het op en af breken. Wilt u langdurig een boot in het water dan raden wij u een "vaste" boot aan.
Afgelopen jaren zijn de zomers warmer geworden, wij raden u dan ook aan om bij geen gebruik de boot volldeig af te dekken met een hoes, en of de boot een beetje laten leeg lopen om de druk te verminderen.
Legt u de rubberboot op de wal hanteer dan ten alle tijde wat hierboven is geschreven.

  • Samenvattend:
  • Behandel uw rubberboot met zorg en u heeft er het langste plezier van.
  • Zorg dat uw rubberboot niet vol met water komt te staan.
  • Pas op voor oververhitting, dek uw boot volledig af met een boot hoes en of laat hem iets leeg lopen.
  • Kies bij aanschaf voor een aluminium spiegel of voor een volldig Polyester spiegel.
  • Dek uw rubberboot af met een rubberbootzeil
  • Pas op voor scherpe delen.
  • Gebruik de rubberboot waar hij voor bedoeld is.

Het behandelen van het PVC staat beschreven in het onderwerp: Schoonmaken van een rubberboot

Uiteraard moeten we de rubberboot en vloerdelen ook weer kunnen opbergen in de bijgeleverde opbergtassen. Een rubberboot ruimt u op na dat deze is schoongemaakt en volledig droog is. Voor het schoonmaken van uw rubberboot verwijzen wij u naar: "Schoonmaken rubberboot"
* Probeer er niet het kleinste pakketje van te maken. Door de verschillende materialen zal er teveel spanning op delen komen te staan waardoor deze kunnen losraken.

Volg onderstaande instructies.

1: Zet de ventielen open en laat de boot rustig leeglopen.
2: De handelingen gaan nu geheel in de andere volgorde dan "Opbouwen rubberboot"
3: Deflate de rubberboot niet met de pomp, hierdoor wordt de boot alleen maar stugger.
4: Ga niet op de tubes (drijvers) staan, u kan hiermee het binnenwerk breken van de ventielen.
5: Voor dat de tubes helemaal leeg zijn gelopen draait u de tubes naar binnen.
6: Rol beide tubes tegen elkaar aan zodat u geen "vloer" meer ziet.
7: Vouw de eindconen naar binnen.
8: Rol de rubberboot van de achterkant naar voren.
9: Plaats de rubberboot op het middenvak van de opbergtas.
10: Vouw de tas dicht en monteer de riempjes.

 

Opvouwen van een rubberboot 

Rubberboot tas

Het opslaan van uw rubberboot is geen hoge wiskunde maar verdient wel enige aandacht.
 

  • Droge en vorstvrije opslag zou natuurlijk fijn zijn. Als u uw rubbeboot schoon heeft gemaakt, met uiteraard geschikte rubberboot reiniger en wax, zorg er dan voor dat de boot volledig droog weggelegd dient te worden om "weersvlekken/schimmel" te voorkomen. Ook gekleurd nylon touw kan vlekken op het doek van de rubberboot geven (wit doek)
  • Zorg dat het loosventiel ook droog is. Vorst kan het ventiel doen scheuren.
  • De rubberboot mag worden opgerold, middels de opvouw instructie, of opgeblazen worden opgeslagen (voorkeur)
  • Ga er niet op staan en probeer er niet het kleinste pakketje van te maken, sommige onderdelen zullen op spanning komen te staan, of het doek word te scherp gevouwen.
  • Geen talk poeder in de luchtkamers! Talk poeder gaat klonteren als dit vochtig wordt door condens vorming. Klontjes kunnen in de afsluiting van het ventiel komen en zorgen voor lekkages van het ventiel.
  • Het opslaan van de airdeck (luchtvloer) dient in de lengte opgerold te worden zoas deze afgeleverd zijn. NIET vouwen.
  • Heeft u last van muizen of steenmarters wees u er dan van bewust dat deze dieren uw rubberboot heerlijk vinden en deze zich heerlijk laten smaken.
  • Gaat u een periode niet varen en uw rubberboot ligt niet in het water, dan raden wij u aan de druk met 30% te verminderen en de rubberboot volledig af te dekken met een afdekzeil voor een rubberboot.

De voordelen van een BBLine A model is dat een spitse opstaande neus beter door het water snijdt.
Vooral bij motoren boven de 6 pk zal dit prettiger varen.
Boegwater zal makkelijker weglopen naar beide zijkanten van de boot.
 

Oeps....BBline rubberboten uitverkocht? Dan bestel je toch even nieuwe?

Nee helaas wordt onze kwaliteit BBLine rubberboot niet zomaar even besteld. De BBLine rubberboot heeft een productie duur van 6 maanden om deze weer in voorraad te hebben.
Daarbij komt dat de BBLine rubberboot niet in de zomermaanden gemaakt wordt ivm de te hoge vochtheidgraad in deze periode.

Ook belangrijk is het transport na productie. U zult begrijpen dat je rubberboten die in een container zitten niet moet verschepen over het heetste deel van de aarde in de zomer.
Zo'n container wordt heel warm wat niet goed is voor de kwaliteit (lijm) van een rubberboot mocht er lijm zijn gebruikt.

U begrijpt dat een BBLine rubberboot met zorg en expertise wordt geproduceerd.

Canvas/pvc en thermisch lassen

We zeiden het al eerder het materiaal dat is gebruikt, bestaat uit een din 2000 HEYtex 1.2 mm Duits fabricaat pvc met een fijnmazig canvas/nylon tussen laag.

De kleur zwart wordt door het dik uitgevoerde doek niet warmer dan dunner wit doek.

 

Elke dikte van canvas voor boten heeft 3 lagen, of 5 lagen als men de coating mee telt. Hoe dikker canvas, hoe veiliger tegen scheuren. PVC 1.2 mm is velen malen sterker dan de standaard 0,9 mm doekdikte.

Oorspronkelijk mag je niet over "lagen" praten omdat het hier puur om de dikte gaat.
VB: Een betonvloer van 5 cm of 10 cm heeft enkel een andere dikte.
De coating aangebracht aan de binnen en buitenzijde is ter bescherming en telt niet mee.
Maar in de volksmond blijven we praten over lagen.

Door nieuwe technieken te gebruiken worden de BBLine Heavy Duty rubberboten volledig thermisch gelast dmv: “overlapp welding joint seams” ook wel "welding seams" genoemd.
Door verhitting delen samen te smelten krijgt men als het ware 1 verbinding vergelijkbaar als het doek zelf.
Groot voordeel hiervan is dat lekkages tot nihil teruggebracht worden en er een nog steviger verbinding bestaat tegen hoge druk en zwaarder gebruik. Thermisch lassen is niet geschikt voor elk pvc. Goedkoop pvc met veel weekmakers) zal door thermisch lassen droog kunnen worden en breken na een jaar of bij hoge temperaturen. Laat u niets wijs maken!

Om te kunnen controleren of uw rubberboot enkel thermisch is gelast, is door te controleren of er een klein glimmend randje naast de lasnaad loopt. Door verhitting vormt zich dit randje. Alleen op de neus/boeg wordt een lasnaad afgedekt met een "sier" streep, deze zal ten alle tijden verlijmd zijn. Dit is puur een cosmetisch/detail design. meestal. recht op de neus.

Een juist en goed gelaste naad (seam) ligt& altijd in de vaarrichting.

Laag 1: De buitencoating die beschermt tegen zon, krassen (hondennagels), benzine, olie, batterijzuur.

Laag 2: Thermisch double overlap seams gelaste PVC, deze laag is soepel zorgt voor een perfecte luchtdichtheid!

Laag 3: Nylon gaas. Bepaalt de sterke van het doek en het impactvermogen. Daarbij hoeft u niet meteen aan een heuse aanvaring te denken. Het zal eerder gebeuren dat de boot tijdens het in- of uitstappen onder de steiger schuift, daar met behoorlijk geweld iets puntigs raakt.

Laag 4: Tweede luchtdichte thermisch gelaste PVC laag.

Laag 5: De tubes zijn voorzien van binnen coating zodat de tubes niet aan elkaar kleven tijdens opslag.

 

De dikte van het PVC, echter voor de kenner is de dikte zeker te voelen en te zien. Het is simpel : dikker is steviger en ruwer, 1.2 mm voelt zeker anders dan 0.9! (minder glad meer structuur/reliëf)

Welk merk rubberboot is nu het beste?
Wij van wc eend adviseren wc eend was een slogan in de reklame.
Een vraag waar eigelijk kennis en expertise voor nodig is om dit als consument te begrijpen, wij zullen ons best doen om het uit te leggen.

Elke fabrikant van zijn merk zegt natuurlijk dat "zijn" merk het beste is.
Uiteraard zijn wij er ook van overtuigd dat de BBLine Heavy Duty rubberboot 1 van de betere op de markt is.
De BBLine rubberboot mag/kan u vergelijken met de Quicksilver Heavy Duty en de Mark (MK) types van zodiac.
Echter heeft de BBLine als enige een aluminium spiegel en zijn de accessoires aangebracht op de boot extra gelamineerd met pvc

Nu moet je 2 verschillen goed uitelkaar houden de "normale" rubberboot en de Heavy Duty rubberboot.
Het verschil hoort is hoofdzakelijk het doek omdat dit uit 90% van de rubberboot bestaat.
Normaal is gebruikelijk max 0.9 mm dik en de Heavy Duty rubberboot minimaal 1.2 mm.
Dan heb je bij de Heavy Duty boten nog een grove canvas mat als basis in het pvc.

*Dan komen andere materialen aan bod zoals:
*De kwaliteit van het doek/pvc welke fabrikant. Dat is voor u als klant niet na te gaan
*Hoe zijn de delen aanelkaar gebracht, middels lijm of onder verhitting (welding) wat het beste is.
*Zijn de naden met de vaarichting mee gemonteerd
*Zitten er membramen in de tubes/luchtkamers, zodat u bij een lek niet direct zinkt.
*Welke vomp van de romp is bepaald, dit is bepalend voor snelheid en vaareigenschappen.
*De stand van de spiegel (waar de buitenboordmotor) op bevestigd is.
* enz, enz......

Er is dus veel van te zeggen en te vinden.
Onze tip: Volg je gevoel.


 

De Hoeveelheid pk voor een rubberboot is afhankelijk van waar de rubberboot wordt voor gebruikt.
Wie er mee vaart
Wil je sneller dan 20 kmph dan ben je vaarbewijs plichtig.
Een rubberboot met een lengte van 270 en een 4 pk buitenboordmotor zal al snel 20 kmph gaan
Meest verkochte motoren op rubberboten zijn:
5 of 6 PK buitenboordmotor
Heb je een vaarbewijs dan maakt het niet uit welke snelheid je kan halen met de combinatie.
Wij raden ten alle tijde aan de voorgeschreven maximale motorvermogen te handhaven zoals op de CE certificaten staat geschreven.

Heavy Duty rubberboten zijn in totale gewicht doorgaans zwaarder dan de "normale standaard" rubberboten waar een 4 pk hier een 5 pk dezelfde kracht geeft.

Let op: het gaat hier niet om de aantal personen. Een vaarbewijsplichtig vaartuig wordt bepaald aan 1 persoon qua combinatie boot en motor

Hoe lang gaat een rubberboot mee.

Dit hangt 1e instantie af van hoe er met de rubberboot wordt omgegaan.
Het betreft een product wat bij verkeerd gebruik kwetsbaar is.
Kijk naar een ballon, doe je ruig dan gaat hij sneller stuk.
Onderhoud is ook bepalend voor de levensduur.
De kwaliteit van het gebruikte doek is ook heel bepalend.
PVC wat het meest gebruikte materiaal voor rubberboten is, zal ongeveer 10/12 jaar mee moeten gaan bij het naleven van de adviserende voorschriften.
Dan heb je ook nog Hypalon, dit materiaal is voor de lange duur, 10-20 jaar, echter ook weer bij het nalaven van de voorschriften en omgang gebruik.
Hypalon is een product wat wel 3 tot 4 maal duurder is dan pvc, de rubberboten zullen dan ook in prijs 3/4 keer duurder zijn.
Voor de consument is een Hypalon rubberboot kosten technisch niet interessant.

In Nederland is een vaarbewijs verplicht voor het besturen van een pleziervaartuig dat langer is dan 15 meter of sneller kan varen dan 20 kilometer per uur.
Tot 15 mtr en onder 20kmph is vaarbewijs vrij (18 jaar)

Er zijn twee soorten vaarbewijzen die u kunt halen:

  1. Klein Vaarbewijs I: Dit is vereist voor het besturen van een pleziervaartuig dat korter is dan 25 meter en dat niet sneller kan varen dan 20 kilometer per uur.

  2. Klein Vaarbewijs II: Dit is vereist voor het besturen van een pleziervaartuig dat langer is dan 25 meter, of voor het varen op de grote binnenwateren, zoals het IJsselmeer, de Waddenzee, de Westerschelde, de Oosterschelde en de Eemsmonding.

Om een vaarbewijs te halen, moet u een examen afleggen bij het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen). Het examen bestaat uit een theoretisch gedeelte en een praktijkgedeelte. Voor het theoretische gedeelte moet u kennis hebben van onderwerpen zoals de verkeersregels op het water, de vaarwegmarkeringen, de techniek van het varen en de veiligheidsvoorschriften. Voor het praktijkgedeelte moet u laten zien dat u de boot veilig en verantwoord kunt besturen.

Let op: Het niet hebben van een vaarbewijs als dit wel vereist is, kan leiden tot boetes en in sommige gevallen zelfs tot strafrechtelijke vervolging bij een ongeluk of ander incident op het water.
Elk land kent weer zijn eigen regels, u dient zichzelf hiervan kennis te hebben alvorens te gaan varen.
** Aan deze uitleg kunt u geen rechten ontlenen.

Hoe oud moet ik zijn om een boot en of gemotoriseerd te besturen?

Voor het besturen van een open motorboot moet je minimaal 12 jaar zijn. Aan het besturen van een zeil- of roeiboot zit geen minimale leeftijd verbonden.
Ben je nog onder de 16 jaar? Dan mag je boot niet sneller varen dan 13 kilometer per uur.
Je boot mag maximaal 7 meter lang zijn.

Vaarbewijs

Als je boot langer is dan 15 meter, of als het een snelle motorboot is, dan heb je een vaarbewijs nodig. 
Snelle motorboten zijn alle boten die sneller kunnen varen dan 20 kilometer per uur.
Dat geldt ook voor waterscooters, jetski's en rubberbootjes, zodra de combinatie boot en motor sneller kan varen dan 20 kilometer per uur.
Voor het besturen van een snelle motorboot moet je minimaal 18 jaar zijn en is een vaarbewijs verplicht.
Ook moet je boot geregistreerd zijn bij de Rijksdienst voor Wegverkeer. RDW

Oeps.......een lek.

Dat kan met een rubberboot uiteraard voorkomen het is tenslotte een product waar lucht in zit.
Net als een autoband kan er een lek ontstaan.
Maar wat nu?

 

Betreft het een lek op de tubes dan zal er een “plakker” geplaatst moeten worden.
Is het een minuscuul gaatje dan zou je deze nog kunnen injecteren met een flexibele pvc lijm.

Mocht het gaatje te groot zijn dan dient er een plakker op gemonteerd te worden.
Leest u ten alle tijden goed de instructies van het aangekochte lijm om tot een goed resultaat te komen.

Heeft u nu een probleem met de afwerk strips over de naden dan volstaat een lijm zoals seamgrip of sureseal.

Betreft het andere materialen anders dan pvc dan adviseren wij sikaflex 291 i te gaan gebruiken.

Heeft u een lek vanuit de naden dan raden wij u aan naar een specialist te gaan die gespecialiseerd is in rubberboot reparaties.
Zelf naden gaan repareren is zonder kennis bijna kansloos.

Blijft een rubberboot altijd op druk?

Nee, het is volkomen normaal dat een rubberboot na verloop van tijd enig lucht verliest.

Dit kan door diverse oorzaken komen.
Betreft het enkel een minimale druk verlaging dan hoeft je daar absoluut geen zorgen over te maken.
Door temperatuurverschillen kan de boot al druk verlies geven.

Een fiets die ongebruikt in de schuur staat heeft soms ook lege banden.
Een autoband dient ook met regelmaat gecontroleerd te worden omdat deze ook drukverlies heeft.

Het is dus volkomen normaal dat je soms wat lucht erbij dient te doen.

Betreft het nu 1 luchtkamer wat steeds minder wordt dan zou u deze kunnen testen op een lekkage.
Begint u te allen tijde als eerste het ventiel te checken met een beetje water/zeep oplossing. (liefst shampoo voor een rubberboot)
Spuit een beetje rond het ventiel van de rubberboot, zie je kleine luchtbelletjes dan dient het ventiel aangedraaid te worden met een speciale ventiel sleutel voor rubberboten.

Ook zit er verschil in de gebruikte materialen waar een rubberboot voor is gemaakt.

Het ontstaan van een rubberboot is het resultaat van technologische ontwikkelingen en materialen die in de loop van de tijd zijn geëvolueerd. Rubberboten, ook wel opblaasbare boten genoemd, zijn gemaakt van flexibele materialen zoals rubber of synthetische polymeren zoals PVC (polyvinylchloride). Hier is een beknopte beschrijving van het proces van het maken van een rubberboot:

1. Materiaalselectie: Het proces begint met de selectie van geschikte materialen. In het verleden werden rubberboten gemaakt van natuurlijk rubber, maar tegenwoordig worden ze meestal gemaakt van synthetische materialen zoals PVC, Hypalon of polyurethaan. Deze materialen zijn duurzamer en gemakkelijker te onderhouden.

2. Fabricage van de romp: De romp van de rubberboot wordt gemaakt door lagen van het geselecteerde materiaal op elkaar te lamineren. Deze lagen worden meestal versterkt met stoffen zoals polyester of nylon om de sterkte en duurzaamheid van de boot te vergroten. Het laminatieproces omvat het aanbrengen van lijm tussen de lagen en het uitharden van de lijm om een stevige constructie te creëren.

3. Het opblaasbare gedeelte: Rubberboten hebben een opblaasbaar deel dat dient als drijfvermogen en stabiliteit. Dit gedeelte wordt vaak gemaakt van flexibele buizen of compartimenten die zijn ontworpen om lucht vast te houden. Meestal wordt er een ventiel geïnstalleerd waarmee lucht in de buizen kan worden gepompt om de boot op te blazen.

4. Bevestigingen en accessoires: De rubberboot wordt uitgerust met verschillende bevestigingsmiddelen, zoals handvatten, peddels, roeidollen en bevestigingspunten voor motorsteunen. Deze accessoires maken de boot functioneel en gebruiksvriendelijk.

5. Kwaliteitscontrole: Na de fabricage ondergaat de rubberboot meestal strenge kwaliteitscontroles om ervoor te zorgen dat deze voldoet aan de vereiste normen voor veiligheid en prestaties. Dit omvat vaak het testen op luchtdichtheid, inspectie van naden en lassen, en algemene kwaliteitscontroles.

6. Verpakking en distributie: Nadat de rubberboot is geassembleerd en gecontroleerd, wordt deze verpakt en klaargemaakt voor distributie naar dealers of eindgebruikers over de hele wereld.

Het ontwerp en de specificaties van rubberboten kunnen sterk variëren, afhankelijk van het beoogde gebruik. Ze worden vaak gebruikt voor recreatieve doeleinden zoals varen, vissen, duiken, en zelfs reddingsoperaties. Het gebruik van moderne materialen en fabricagetechnieken heeft rubberboten populair gemaakt vanwege hun draagbaarheid, lichte gewicht en duurzaamheid.

De geschiedenis van de rubberboot gaat terug tot de 18e eeuw, toen rubber voor het eerst werd ontdekt en gebruikt. Hier is een beknopt overzicht van de belangrijkste mijlpalen in de geschiedenis van de rubberboot:

1. Rubberontdekking: Rubber is afkomstig van latex, een natuurlijke substantie die wordt gevonden in de schors van rubberbomen, zoals de Braziliaanse rubberboom. Inheemse bevolkingen in Zuid-Amerika gebruikten al eeuwenlang latex voor verschillende doeleinden, maar de moderne ontdekking van rubber wordt toegeschreven aan Charles Goodyear, die in 1839 het proces van vulkanisatie ontdekte om rubber elastischer en duurzamer te maken.

2. Vroege rubberboten: In de 19e eeuw begonnen mensen rubber te gebruiken voor het maken van boten en vlotten. Deze vroege rubberboten werden voornamelijk gebruikt voor het vervoeren van goederen en waren niet erg geschikt voor recreatieve doeleinden vanwege hun zware en logge constructie.

3. Ontwikkeling van opblaasbare boten: In de loop van de tijd begonnen ingenieurs en ontwerpers te experimenteren met opblaasbare rubberboten die gemakkelijk konden worden opgeblazen en leeggelaten. Het Franse leger was een van de eerste organisaties die opblaasbare boten gebruikte voor militaire doeleinden in de late 19e en vroege 20e eeuw.

4. Marine- en reddingsgebruik: Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden opblaasbare rubberboten wijdverspreid gebruikt door de marine voor zoek- en reddingsoperaties. Deze boten waren lichtgewicht, draagbaar en konden snel worden opgeblazen, wat hen uitermate geschikt maakte voor noodsituaties op zee.

5. Recreatieve en commerciële toepassingen: Na de oorlog begonnen opblaasbare rubberboten steeds populairder te worden voor recreatief gebruik, zoals vissen, varen, kamperen en watersporten. Tegenwoordig worden rubberboten ook veel gebruikt voor commerciële doeleinden, zoals transport over water en inspecties van waterwegen.

6. Materialen en technologie: De technologie achter opblaasbare rubberboten is in de loop der jaren geavanceerder geworden. Moderne opblaasbare boten zijn gemaakt van duurzame materialen zoals PVC en hypalon en zijn voorzien van geavanceerde luchtkamersystemen en kleppen voor snel opblazen en leeglopen.

Al met al heeft de rubberboot een lange geschiedenis en heeft deze zich ontwikkeld van eenvoudige opblaasbare vaartuigen tot veelzijdige en gebruiksvriendelijke boten die in verschillende sectoren worden gebruikt.

De veiligheid van een rubberboot is een belangrijk aspect, vooral als je van plan bent om op open water te varen. Hier zijn enkele belangrijke overwegingen om de veiligheid van een rubberboot te waarborgen:

1. Controleer de boot op schade: Voordat je de rubberboot te water laat, inspecteer deze grondig op eventuele scheuren, gaten of andere schade. Repareer eventuele schade voordat je gaat varen.

2. Draag reddingsvesten: Zorg ervoor dat iedereen aan boord van de rubberboot een geschikt reddingsvest draagt. Het dragen van een reddingsvest is van cruciaal belang voor de veiligheid, vooral als de boot kapseist of als je te water raakt.

3. Overbelasting voorkomen: Houd je aan de maximaal toegestane belasting en het maximumaantal passagiers zoals aangegeven op de boot. Overbelasting kan de stabiliteit van de boot in gevaar brengen.

4. Let op de weersomstandigheden: Controleer de weersomstandigheden voordat je gaat varen. Vermijd het varen bij harde wind, storm of ongunstige weersomstandigheden. Wees op de hoogte van de weersverwachting en plan je trip dienovereenkomstig.

5. Draag een noodsignalering (indien verplicht): Neem altijd een noodsignalering mee, zoals een fluitje, een noodfakkel of een marifoon, om hulp te kunnen oproepen in geval van nood.

6. Leer de basisnavigatie (indien verplicht): Zorg ervoor dat je de basisprincipes van navigatie begrijpt, zoals kaartlezen en het gebruik van een kompas, zodat je de weg kunt vinden en niet verdwaalt.

7. Gebruik roeispanen of een peddel: Zorg ervoor dat je roeispanen of peddels aan boord hebt om de boot te kunnen voortbewegen in geval van een motorstoring.

8. Onderhoud van de motor: Als je een rubberboot met een buitenboordmotor gebruikt, zorg dan voor regelmatig onderhoud om ervoor te zorgen dat de motor betrouwbaar blijft en niet uitvalt tijdens het varen.

9. Houd rekening met stromingen en getijden: Als je op zee vaart, let dan op de stromingen en getijden, aangezien deze invloed kunnen hebben op je route en snelheid.

10. Blijf nuchter: Als je alcohol of drugs gebruikt, ga dan niet varen. Deze stoffen kunnen je oordeelsvermogen en reactietijd aantasten, wat het risico op ongevallen vergroot.

Het is belangrijk om te onthouden dat de veiligheid altijd voorop moet staan wanneer je met een rubberboot gaat varen. Het is ook verstandig om op de hoogte te zijn van de lokale wet- en regelgeving met betrekking tot het gebruik van rubberboten, inclusief vereiste uitrusting en veiligheidsvoorschriften. Veiligheid op het water moet serieus worden genomen om ongelukken te voorkomen en plezierig van het varen te kunnen genieten.

Heeft u een andere vraag?