Tips winteropslag buitenboordmotor
Indien u uw buitenboordmotor niet gebruikt in de winter dient u deze "winterklaar" te laten maken of u doet dit zelf.
Ons advies is ten alle tijde uw buitenboordmotor aan te bieden bij uw dealer!
Deze heeft kennis en gebruikt de juiste materialen en vloeistoffen en u verlengd de nog eventuele resterende fabrieksgarantie..
Let wel dat onderdelen of defecten niet deskundig zijn uitgevoerd door een erkende dealer de garantie aanspraak zal komen te vervallen.
Door goed onderhoud te plegen heeft u plezier van de buitenboordmotor, bij slecht onderhoud wordt het een ramp om te gebruiken. Wellicht overbodig maar toch: laat de motor nooit draaien als deze niet in het water zit!, u voorkomt hiermee onherstelbare schade aan uw motor.
Bedenk ook dat benzine verouderd. Het is verstandig om de tank leeg te laten lopen en de brandstoftank in het voorjaar weer te vullen met nieuwe benzine. Verouderde benzine is een van de meest voorkomende storingen aan een buitenboordmotor. Beznine ouder dan 4 weken verwijderen.
De impeller, dat is het schoepenwieltje dat ervoor zorgt dat koelwater wordt aangezogen dient u jaarlijks/2 jaarlijks te laten vernieuwen door de dealer. Raadpleeg uw dealer bij twijfel!
Controleer ook de olie in het tandwielhuis, beter nog uw dealer ververst dit jaarlijks. Datzelfde geldt voor de luchtfilter en brandstoffilter. Bevat de olie witte"sludge"of slierten dan is er sprake van lekkage van water. Raadpleeg uw dealer. Controleer op dezelfde wijze de olie van de motor en laat dit regelmatig vervangen middels de onderhouds priodieken, het verlengt de levensduur van uw motor aanzienlijk.
Voor de winteropslag mag de motor platgelegd worden, doch alleen met het onderste gedeelte naar beneden en op de juiste kant. Anders komt er smeerolie in de luchtfilter/carburateur. De beste manier om uw buitenboordmotor te bewaren is en blijft rechtop. Uw dealer heeft hier een handige buitenboordmotortrolley voor.
GOUDEN TIP: Voor het opbergen laat u de buitenboordmotor even lopen/draaien op: ASPEN 4 Takt (BLAUWE 5L KAN) dit is namelijk een zeer zuivere brandstof. Niet vermengen met de benzine!
Deze brandstof is zuiver zonder alle toevegingen van de euro 95 die de oorzaak zijn van 80% van de problemen.
Simpel. U eindigd op ASPEN 4 takt en begint met ASPEN 4 takt! Duur gemiddeld 10 minuten laten draaien.
Om alleen maar te varen op ASPEN is te prijzig echter wel beter. U zult een probleemloze start hebben in het voorjaar.